Søgemaskine

Nyeste Artikler

Online

Vi har en gæst gæst(er) og ingen medlemmer medlem(er) online

Projekt: Nirvana

Omfattende projekt for at bygge den mest vellydende højttaler.


Projekt: Nirvana


I 2011 besluttede jeg mig for at bygge et sæt højttalere, hvor jeg næsten havde frie hænder til hvordan de skulle bygges, kun med bedst mulig lyd for øje.

Der har været rigtigt mange testkabinetter undervejs, og det er blevet til rigtigt mange ture til tømrerhandlen efter træ og til miljøpladsen, når kabinettet kunne forbedres og det gamle skulle ud.

Udgangspunktet for disse højttalere var helt åbent.
Der var ikke fastlagt enheder, størrelse af kabinet, design eller nogen plan at tage udgangspunkt i, så alle døre var åbne.

Gennem tiden har jeg haft rigtigt mange gode højttalerenheder gennem mit ”testcenter” og jeg havde en række kandidater jeg kunne starte at teste med.

Overvejelser:

Højttalerne skulle dække fuldt frekvensområde fra 20Hz til 20KHz, og de skulle kunne gøre det med overskud og lav forvrængning.

Efter en del år med passive filtre, var jeg begyndt at arbejde med aktive analoge og digitale filtre, og med rigtigt godt resultat. Ud fra de erfaringer ville jeg tage udgangspunkt i et digitalt aktivt filter, da det ville give mig en høj grad af fleksibilitet og gode muligheder for at trimme delefilteret.

Terminaler/tilslutninger.
Da jeg har valgt at køre aktivt, skal der være terminaler på hvert kabinet, så jeg kan ikke gennemføre kabler inde i kabinettet. Valget faldt på Speakon stik, der gør det utroligt nemt at sætte kabler til og fra, og så er de lavet til at holde.

Fødder/hjul til bassektion.
Størrelsen på højttalerene gør at de ikke lige er til at løfte. Bassystemerne vejer f.eks. ca. 110 Kg/stk. Så der skulle være hjul på, så jeg kunne rulle dem rundt rimeligt nemt. Som med så meget andet speciallavet, var det ikke nemt at finde lige det man skal bruge, og jeg nåede da også igennem en del forskellige møbelhjul, inden jeg fandt den rigtige blanding af styrke, gummi og fleksibilitet.
De står massivt på de hjul, og der er ingen problemer med vibrationer eller svingninger.

Afkobling.
Mellem modulerne benytter jeg primært SD-Feet. Jeg variere dog lidt mellem forskellige materialer, tykkelser etc. Jeg eksperimenterede en del med at lave mine egne fødder, hvilket også virkede fint. Der var bare ikke nogle lydmæssige fordele, så det projekt blev skrottet.

Kabler.
Alle kabler er rene sølvkabler. Der er dobbelte sølvkabler til basserne.

Her er nogle af de kabler jeg lavede til det interne kabeltræk:




Montering af enheder.
Alle enheder er monteret med passende skruer, men også med en flydende pakning, som forsegler enhederne i kabinettet. Det er en ikke-hærdende flydende pakning. Enhederne er ikke nemme at få ud, når man bruger denne flydende pakning, men de kan dog godt tages ud. Pakningen skal så skiftes hver gang.

Bassystem: Version 1
Oprindeligt arbejdede jeg rigtigt meget på en særlig løsning, med noget der minder om transmissionslinje. Og det virkede egentlig også – bare lidt for godt… Der var alt for meget forstærkning i bassen, så der skulle store korrektioner til, før det var på fornuftigt niveau. Og efter flere tests med de valgte basser, så viste det sig at der var rigeligt med dyb bas i en lukket konstruktion.

Bassystem: Version 2
Mit endelige valg endte med et lukket system, som blev endegyldigt besluttet efter nogle rigtigt gode tests med de valgte basenheder. Selve samspillet mellem bassystemet og rummet viste sig at være rigtigt godt, og systemet kunne spille meget dybt, uden nogen former for gain – tværtimod.

Valg af enheder.
Der er rigtigt mange gode enheder derude, som er eminente i den rigtige opsætning, så det var rigtigt svært at vælge enheder. Og der er da også blevet skiftet ud undervejs, når jeg har fundet bedre løsninger. Det er kun de to primære løsninger jeg testede, som jeg har beskrevet.


Højttalerenheder: Version 1

Diskant.
Efter en del tests med Accuton, der ellers havde været mine tidligere reference-diskanter, så faldt valget på en beryllium diskant fra Scan-Speak: D3004/664000
Det er en rigtigt god og robust diskant, som kan dække et bredt frekvensområde, hvis man ønsker det.

Mellemtone.
Jeg havde en ide om at finde en mellemtone, som kunne dække fra diskanten og helt ned til bassektionen, så jeg ikke havde nogen deling i hele mellemtoneområdet.
Tidligere har jeg haft rigtigt gode erfaringer med bas/mellemtoner i 2-vejs og 2,5-vejs konstruktioner, og tog udgangspunkt i erfaringer derfra.
Det endte så med Audio Technology Flexunits 5 I. Det er en meget stærk dynamisk og neutral enhed, som godt kan være en smule kold i sin gengivelse, men med det rette filter, er der ikke mange andre enheder der kan være med.
Det blev Flexunits, da det gav mulighed for at få en speciel version til lige dette projekt. Så der blev lagt vægt på egenskaber, der ville være særligt godt til det område fra 100Hz til 3KHz, som de skulle dække.
For at sikre en fornuftigt følsomhed og rigeligt med overskud, blev det til to enheder per side.


Bas.
Efter en række tests faldt valget på en glimrende 12” enhed fra Eton (12/680). I første omgang kun én per side, men det blev hurtigt ændret til to 12” per side. Disse Eton har en fantastisk dynamik og er særligt kendetegnet ved en forholdsvis lille membranvandring og en fornuftig følsomhed. Disse enheder er virkeligt gode i lukkede kabinetter med de fordele det giver.

Højttalerenheder: Version 2

Diskant.
Efter en række tests med SB Acoustics  (Satori) og RAAL, blev valget fortsat den fremragende Scan-Speak D3004/664000 beryllium diskant. Der blev gjort spændende erfaringer med både SB Acoustics Satori og RAAL 70-20XR, men i denne konstruktion passede de Scan-Speak bedst. Både SB Acoustics og RAAL blev lagt på hylden til senere projekter – de er begge fremragende og blandt de bedste jeg har testet. Scan-Speak D3004/664000.

UPDATE - 2016-06-28!
Jeg har skiftet denne diskant ud med SB Acoustics TW29RN-B. Se evt. mere her.

Mellemtone.
Hele mellemtone-systemet ville jeg gerne ændre på (læs:forbedre). Så jeg arbejde på at finde en kombination af to forskellige enheder til at varetage dette område.
Der blev testet en række fuldtoner og små og store enheder, inden jeg fandt det jeg ville bruge.
Audio Technology laver en særlig 5” mellemtone (C-Quenze SDKM), som jeg valgte til formålet. Den har et specielt membranophæng, som gør den særligt egnet til øvre mellemtone. Det har næsten fuldtone karakteristika. Audio Technology C-Quenze 15 H 52 12 06 SDKM.
For at give tilpas fylde i den nedre mellemtone mellem SDKM enheden og basserne, valgte jeg en Audio Technology Flexunits 6I. Den har mere membranareal end de tidligere anvendte Flexunits 5I, så den har mere overskud nedadtil, og den skal bare kunne møde SDKM enheden mellem 500-1000Hz. Audio Technology Flexunits 6 I 52 17 06 SD.

Bas.
Oprindeligt blev jeg ret glad for et sæt Audio Technology Flexunits 12 KAP med sandwichmembran, og var tæt på at skifte Eton ud til fordel for dem. Egentlig var planen at bruge en 15” Flexunits til bunden og en 12” Flexunits til den øvre bas – men jeg fik det ikke rigtigt til at blive helt som jeg ville have det, og jeg savnede egentligt heller ikke noget ved de Eton. Så dem beholdte jeg. Eton 12/680 62 HEX.


Kabinet konstruktion: Version 1

Diskant.
Der blev lavet et massivt dæmpet kabinet, som også kunne stables mellem mellemtonerne, til diskanten.

Mellemtone.
Et massivt kabinet med matrix-opbygning og forskellige dæmpemidler gennem kabinettet, til at dæmpe forskellige frekvenser, og derved forhindre refleksion og udstråling gennem fronten.

Her er lidt billeder fra byggeprocessen til kabinetterne:








Bas.
Kabinettet skulle kunne klare store bevægelser fra basenhederne uden at gå i selvsving eller på anden måde, påvirke lyden negativt. Så jeg konstruerede et matrix-kabinet af afstivninger.
Alle vægge er 50mm på tyndeste sted. Siderne blev opbygget af forskellige lag af forskellige typer træmaterialer. Skiftevis krydsfiner, træfiber og MDF, blev limet sammen lag på lag til ca. 60 mm tykkelse.
En del af opbygningen gik på at lave selve kanalen til semi-transmissionslinjen i kabinettet. Udviklingen af denne port har kostet en hel del kabinetter, da jeg ikke rigtigt kunne beregne mig til det ønskede resultat – det skulle bygges og testes hver gang. Det har kostet meget træ, tid og ture mellem tømrehandlen og miljøpladsen.

Billeder fra byggeprocessen af et af kabinetterne:














Alle kabinetter bliver grundet og malet indvendigt og udvendigt.





Her er så et billede af det hele i en testopstilling:



Kabinet konstruktion: Version 2

Diskant.
Kabinettet til diskanten er ikke så krævende i sin opbygning. Her var der fokus på frontpladen og diffraktion. Det er opbygget af lag af MDF og med sandfyldt kammer i siderne.


Mellemtone.
Med valget af de nye enheder til mellemtoneområdet, valgte jeg en fleksibel løsning, hvor jeg kunne dreje og vinkle kabinetterne som jeg ville.
Der blev testet og valgt de bedste frontplader og kabinettet fik den volumen som testede bedst. Kabinetterne er lukkede, og valgte jeg et lavt Q og sørgede for at lave kabinetterne så vibrationsdøde som mulige.
Opbygningen er lavet med buede sider for at forhindre parallelle flader, og der er benyttet forskellige typer dæmpemidler for at ramme særlige frekvenser.
Der er yderligere sandfyldt kammer i toppladen, samt flere lag af forskellige tykkelser af MDF.



Her er så lidt billeder senere i processen:



Bagpladerne til topkasserne er egentlig blot lidt "pynteplader", og ikke ment som de endelige plader.

Men jeg ville holde mulighederne åbne for at kunne porte kabinetterne, hvis det skulle blive nødvendigt.

Det hele er forseglet inden disse "pynte"-plader kom på, så alt er lufttæt, selv uden disse plader.



Så er der kommet frontplader tilbage fra lakering, og de er nu monteret.



I baggrunden kan man se topkasserne fra en af de andre versioner som der er testet med.

Bas.
Kabinettet fik en ny frontplade, hvor jeg lukkede for porten permanent. Volumen er uændret, da de oprindelig blev lavet til at kunne være både lukket og med den semi-transmissionslinje jeg oprindelig havde tiltænkt dem. Det endelige kabinet er version 9 af kabinetter, bygget helt fra bunden.

Her har jeg lagt finér på:



Og her har det fået et par lag lak.



Jeg har valgt at bruge skibslak og ikke voks, for at give en holdbar overflade.


Delefilter

Som delefilter er udgangspunktet aktivt digitalt delefilter, da det giver en kæmpe fleksibilitet, når der skal justeres og testes delefiltre.
Jeg har gjort mig overvejelser om at forsøge mig med et passivt filter på et tidspunkt, men der er så mange tekniske fordele ved et aktivt filter, så jeg har svært ved at forestille mig, det skulle komme på banen.
Den oprindelige plan er at bruge et aktivt digitalfilter til alle de indledende tests og tilpasninger, og måske med tiden skifte det ud med et aktivt analogt filter. Det vil lyttetests vise.

Målinger

Under hele processen er der blevet lavet utallige målinger. Alle filtre er blevet målt og sammenlignet – og her har det aktive digitale filtre en stor fordel: jeg kan gemme flere forskellige filtre og skifte mellem dem, mens jeg lytter. Det er en kæmpe fordel i en udviklingsfase.

Her er et billede meget tidligt i processen, hvor der arbejdes med tidlige versioner af bundkasse og topkasser.




Lytteindtryk

Der er et kæmpe overskud og en utrolig dynamik, som bare ikke kan opnås med mindre højttalere – slet ikke ved de lydtryk som disse højttalere også kan levere.
Hele frekvensområdet (og en del til) er dækket, og bassen spiller rigtigt godt sammen med rummet, så der ikke er unoder der kan ødelægge musikoplevelsen.

Konklusion

Endelig færdig! – Næsten…
Det har været lang tid undervejs, og har krævet masser af tid, penge, blod, sved og tårer – det er ikke nemt, når selv de mindste små ting ikke bare er til at købe, så man selv skal udvikle løsninger, eller finde omveje. Men sådan er det, hvis man meget nødigt vil gå på kompromis med noget.

Jeg er nogenlunde tilfreds med finish på højttalerne.
Der er en del små skønhedspletter, men tager man et par skridt væk fra dem, så ses det ikke.

Størrelse

Topkasse, bas:
H=25,5
D=50,5
B=30

Topkasse, mid:
H=19,5
D=43
B=24,5

Topkasse, dome:
H=13,5
D=37
B=17

Samlet:
H=179
D=63,5
B=44
Vægt=150kg


Her er de endelige højttaler klar til at lade musikken flyde:





Fremtiden

Der er ting jeg vil ændre på højttalerene.
Der er nogle små finér-fejl, som jeg skal have udbedret. Det er et stort og tidskrævende arbejde – men det er heldigvis kun udseendet, så hvis man ikke nærstudere højttalerne, så ser man det ikke (men jeg ved det er der ).
Delefilteret kan jeg blive ved med at tweake på. Ind i mellem tager jeg mig også i at hygge mig med at lave et helt nyt filter fra bunden og se hvad jeg ender op med – det er hygge og kan give mig helt nye højttalere, bare ved at ændre på filteret.
Og går det galt, kan jeg altid køre tilbage til det oprindelige filter.



Opsamling

Jeg har en ide om løbende at tilføje kommentarer til valg i dette projekt, og erfaringer, så jeg kan få delt alt hvad jeg har fået ud af dette projekt.

 

Opsamling per 2016-06-28:

Jeg har gennem et par måneder testet nogle andre diskanter og der i blandt en nyere diskant fra SB-Acoustics, da jeg synes Scan-Speaks beryllium diskant til tider kan være lidt for hård for min smag.
Og jeg må sige jeg er godt tilfreds med SB-Acoustics Satori TW29RN-B diskanten.
Indtil videre har den erstattet Scan-Speak diskanterne og det giver en lidt mere blød gengivelse.
Scan-Speak berylliumerne er stadig min favorit, når den spiller i sit eget optimale setup, men i denne konstruktion, hvor diskanten er højt placeret og med den vinkling jeg giver dem, så tror jeg nok jeg ender med bedst at kunne lide de TW29RN-B diskanter til konstruktionen.

Højttalerenheder:
Diskant: SB Acoustics TW29RN-B
Øvre mellemtone: Audio Technology C-Quenze 15 H 52 12 06 SDKM
Nedre mellemtone: Audio Technology Flexunits 6 I 52 17 06 SD
Basser: Eton 12/680 62 HEX

Nyeste billeder med nye diskanter og et par billeder bagfra.