Søgemaskine

Online

Vi har 17 gæster gæst(er) og ingen medlemmer medlem(er) online

HiFi Messe: München 2017

Endnu en gang var der HiFi messe i München og som sædvanlig var der masser at se på og lytte til.
Vi besøgte messen fra fredag den 19. maj klokken 10 til afslutning søndag den 21. maj klokken 17.

Skrevet af: Daniel Sølvertorp
Dato: 2017-05-22 – Redigeres løbende.

I denne artikel er der en lang række billeder fra messen og jeg vil fokusere på de steder, hvor der enten var den bedste lyd eller de mest interessante produkter.

Generelt var det en fin messe og vi måtte være ret selektive for at kunne nå alle de steder vi gerne ville se/høre hvad der blev budt på.


Musikvalg:

Her er der en del kritik.
Generelt var musikvalget utroligt kedeligt og vi blev hurtigt trætte af avantgarde musik og smooth jazz, der på ingen måde kan demonstrere det fulde potentiale for et musik-system.
Her kunne man bestemt ønske sig noget mere udfordrende musik, der dækkede alle aspekter af et musik-system. Bare at demonstrere hvad et system kan med musik, der aldrig rigtigt rammer de dybe toner (*1), er ikke en god demonstration og vi fravalgte bevidst flere steder, hvis der blev spillet denne elevatormusik (*2).
Jeg vil lige indskyde at det bestemt ikke er alle HiFi-entusiaster som kun lytter til klassisk og smooth jazz.



Messens bedste lyd:

Fink Team
Mærket er nok ikke så kendt, da Fink Team tidligere har været et udviklingsteam for andre højttalermærker. Nu har de så valgt at forsøge sig selv på markedet.
Utroligt musikalske og overraskende højttalere, der trods sin forholdsvis simple opbygning (3-vejs), levere alt der skulle til for at nyde musikken.
Og kæmpe plus for musikvalget. Her var ingen frygt for at spille krævende musik over hele lydspekteret og med lidt volumen på også.
Det var en udviklingshøjttaler og Fink Team forventer at den kommer i produktion i løbet af året.
Der var rygter om en pris på knap €60.000 for den endelige model.
Ud fra lyden bør de bestemt kunne konkurrere med andre producenter – selv i det prislag.

Von Schweikert (Ultra).
Spændende og stort (og dyrt) system, som havde styr på hele lydbilledet (og bassen).

Living Voice
Horn er ikke blandt undertegnedes favoritsystemer, men disse var helt klart helt i top, uden den ”hornlyd” jeg normalt er udsat for.

Cabasse (top model)
Imponerende bas og lydbillede fra denne specielle højttaler. Der blev reklameret med at denne højttaler kunne spille under 16Hz - hvilket der ikke er tvivl om efter en demonstration. Yderligere skulle de kunne levere lydtryk på 130-135dB (!!) hvilket ”desværre” ikke blev demonstreret, men de høje lydtryk der blev spillet ved, antydede ikke at de tabte pusten.

Bittner + Dynaudio
Spændende rørforstærker fra et firma som levere dele til atomkraftværker og har deres udgangspunkt i industrien. Der blev spillet på Dynaudio Consequence højttalerne som levere et godt all round lydbillede.

Wilson audio (Alexx)
Der var flere systemer med denne højttaler og begge var glimrende. Og så bød de (det ene sted) på ret interessant musik, som fangede interessen i længere tid.



Spændende indslag:
Som selvbygger var det altid sjovt at hilse på hos SB Acoustics standen og se deres nyeste højttalerenheder.

Der blev vist en subwoofer med en 50" bas. Ganske imponerende størrelse og den havde også en fornuftig vandring - membranareal som 11 styk 15" basser.
Lyden var svær at vurdere. Desværre stod kabinettet og rystede ganske voldsomt, så vægt og afstivning kunne nok have været bedre.

Avantarde havde livemusik kørende med en gademusikant. Ganske fornøjeligt og sjovt indslag.



Skuffelser:
Burmester havde en demonstration, der desværre var presset ind i et dårligt akustiktilpasset lokale, og der var alt for mange siddepladser til man kunne danne sig et ordentligt indtryk. Der var sågar flere som mumlede at de var skuffet rundt om hvor jeg stod.
KEF Muon lød bestemt ikke speciel eller på nogen måde som high-end HiFi.



Billedserie:

 

    
         

 


En absolut positiv overraskelse fra Fink Team.
Udseendet er lidt specielt, men de lød glimrende og spillede spændende musik, der viste at disse højttalere bestemt kan levere varen.

  

 

Paradigm lød rimelige den første dag både med og uden subwoofere. Desværre flyttede de på subwooferne og må have ændret på ét eller andet, for på anden dagen lød de bestemt ikke godt.

  

 

  

 


 

 

 

 

Dansk mærke: "Jern".
Sjovt koncept men måske lidt kedelige.

 

 


Bittner og Dynaudio Consequence leverede god musik og havde en rigtigt god demo, hvor der blev spillet lidt over 1 minuts bidder af forskellig musik.
Virkelig god præsentation, der god et godt indtryk af ydelsen. Stort plus herfra.

 

Vantage leverede god bas og bestemt en spændende højttaler med et lidt friskere look - jeg bliver mindet om en variantion af filmen Tron.

 

 

  

 

 

Burmester skuffede og leverede en mudret upræcis bas.
 



 

 

 

 

Bestemt også god lyd fra Goebel (herunder). Både den "lille" og den store model leverede god musik.

  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

 

 

 

Diapason skuffede en del.
Den magiske Van Den Hul boks der stod oven på højttalerne forbedrede heller ikke lyden, selvom udstilleren prøvede at demonstrere hvor meget forskel den gjorde, ved at slukke og tænde en rød diode foran på boksen.
Vi bemærkede at den blev drevet af en (meget billig udseende) switch mode strømforsyning - hvilket jeg personligt ikke er glad for i mit anlæg.

 

 

 

 

 

 


Der er altid utroligt mange indtryk på sådan en messe, og der vil desværre altid gå nogle tabt i sådan en beskrivelse af en messe.
Betragt derfor denne artikel som en beskrivelse mere end en anmeldelse.
Hvis et produkt/system virkelig gør indtryk på mig, så kan jeg også huske det bagefter…



(*1)
Det er rigtigt svært at levere en fornuftig dyb bas på en messe, og det er jeg ganske klar over. Men det lykkedes nu flere at demonstrere at det kan lade sig gøre. Alle der leverede messens bedste lyd, kunne levere en god bas uden unoder.
En af udstillerne fortalte at det var et bevidst valg, for mange gæster var hurtige til at vurdere lyden og hvis de lige kom ind af døren, lige som bassen rungede, eller på anden måde viste unoder, så kunne de affeje lyden som dårlig og gå igen – og endnu værre anmelde systemet som dårligt ud fra det. Så han turde simpelthen ikke spille musik, hvor man kunne risikere dette.
Der var udstillere som nægtede at spille bastung musik, når de blev spurgt om de kunne sætte noget rock, elektronisk eller lignede musik på.

 

(*2)
Hvis der var et sted som ikke spillede udfordrende musik, så vendte vi altid tilbage på et senere tidspunkt, for at høre om vi kunne få en bedre demonstration.